Burger Tracker TM

Door Infant op woensdag 15 september 2021 22:17 - Reacties (47)
Categorie: -, Views: 7.987

Stel je voor, je hebt honger en de koelkast is leeg. Heftig.

Vandaag de dag kun je de stad in en aan een terras gaan zitten. Vervolgens bestel je een tosti. Die verorber je. Je betaald met dan wel fysieke euro's, dan wel met een debet kaart. (Geen credit kaart want dat vind Nederland te moeilijk.). En dan ga je weg. Naar huis. Ofzo.

Simpel.

De situatie na de 25e is als volgt:

Twee begin mogelijkheden: Je bent ingeënt, of je bent niet ingeënt tegen de Wuhan griep.

A: Je bent niet ingeënt: Je reist (waarschijnlijk op diesel) naar een testlocatie naar keuze, en laat je testen.
B: Je bent ingeënt: Heel leuk, kun je direct door naar de laatste stap.

Okee. De laatste stap:

De GGD heeft geregistreerd dat je onaantastbaar bent, en iedereen mag knuffelen. Gefeliciteerd! Nu kun je een QR code genereren: Om te beginnen heb je DigiD nodig. Die vraag je aan online, dan komt er per fysieke post naar jouw verblijf adres een aantal brieven. Nu kun je op DigiD inloggen.
Vervolgens koop je een computer, of je gaat naar een locatie met een computer. Daar log je in bij de GGD met je DigiD, en maak je een QR code door op een knop te drukken.

Of: Je koopt een smartphone en je download een App die hem op je scherm toont.

Te moeilijk? Je kunt ook een 0800 nummer bellen, en dan wordt je QR code opgestuurd. Helemaal mooi.

Je kunt ook ruitjes papier met een zwarte pen kopen, want printers zijn altijd stuk. In plaats van printen, kun je de QR code over tekenen.
Het is maar 85x85: 7225 vlakjes waar je ongeveer de helft van zwart moet kleuren. Een beetje een lange sudoku zeg maar...

Nu is dit allemaal gedaan, en kun je eindelijk naar een tosti locatie gaan.

Hier staat als ie pech heeft, een ondernemer zelf. Als ie geluk heeft, een tiener tegen minimum loon die geen flauw idee heeft wat ie aan het doen is. Hierna genoemd: controleer-bobo.

De controleer-bobo heeft een apparaat nodig wat controleert of de QR code wel klopt.
Gelukkig is dat makkelijk gemaakt, er is namelijk een App die de QR code scant. Die heeft eenmalig een internet verbinding nodig, maar kan verder gedurende een tijdje zonder verbinding gebruikt worden.

Geen internet verbinding? Om QR codes te valideren? Ja!

Vervolgens kan het scherm van de controleer-bobo 3 kleurtjes krijgen:

Groen, Grijs, Rood

Bij rood mag je geen tosti.
Bij grijs mag je ook geen tosti... omdat je stout bent geweest.
Bij groen mag je bijna een tosti. Nog één dingetje:

Je moet je paspoort aan de controleer-bobo overhandigen.

Die gaat dan 1 of meerdere van de volgende 4 dingen controleren:
Je voorletter.
Je achterletter.
Je geboorte dag,
Je geboorte maand.

Het maakt dan niet uit of je 18 jaar of ouder bent, want tosti's zijn nog niet verboden. Wat wel uit maakt, is dat je de tosti niet na 24:00 mag op eten. Want dan breekt de pleuris uit. Maar, om 6:00 's ochtends mag je de (inmiddels koude) tosti wel weer verorberen.

Als dit gehele proces goed is gegaan, heb je een tosti op.

Als de controleer-bobo niet naar jouw ID kaart / rijbewijs / whatever gevraagd heeft, begaat hij een grote fout en zelfs een misdrijf. Om dat te checken zijn er controleer-bobo-controleer-bobo's. Die heeft de gemeente in dienst, en die controleren of het controleren goed gaat. Volgt u het nog?
Mocht dat dus niet goed gaan, krijgt de ondernemer een boete, en/of mag hij sluiten. Geen tosti's meer.

Dit klinkt lastiger als hoe het voorheen was. Ja toch?

Maar het is niks in vergelijking met de prachtige techniek die er achter zit:

Er zijn 2 verschillende QR codes. Hoe die werken is al zeer goed uiteengezet in het volgende tweakers artikel: reviews: Het digitale coronapaspoort - Hoe de app om te kunnen reizen werkt

Het is dus belangrijk om te begrijpen dat de Nederlandse QR code gemaakt is, om zo min mogelijk gegevens te bevatten, maar alleen het nodige.

Als je hem in de decoder die gelinkt in het artikel staat kwakt, kan de QR code prima gelezen worden, maar de eerste stap base45 decode faalt: ValueError: Invalid base45 string.

Nou is het mooie dat alle code gebruikt in deze apps online staat. De Nederlandse QR code decoder staat hier:
https://github.com/minvws...lob/main/common/common.go

Zoals het tweakers artikel ook noemt, is de Nederlandse QR code anders gecodeerd, en bevat het alleen de gegevens uit AttributeTypesV2.

Go:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
var AttributeTypesV2 = []string{
    "isSpecimen",
    "isPaperProof",
    "validFrom",
    "validForHours",
    "firstNameInitial",
    "lastNameInitial",
    "birthDay",
    "birthMonth",
}


De reden waarom staat uiteen gezet in: https://github.com/minvws...serving%20Green%20Card.md

Zowiezo is alles gedocumenteerd. Het is echt 100% fantastisch. Je kunt niet zomaar zelf een code maken, want daar heb je toegang tot het root certificate voor nodig. Je kunt een papieren code kopiëren, maar dan moet je wel hetzelfde heten en dezelfde geboorte datum hebben. Vrij onwaarschijnlijk. En zelfs dan... whoeptiedoo.

Moet je je nou eens voor stellen, dat we de OVChip kaart ook op deze manier hadden ingevoerd. Open Source code, waar in plaats van GGD gegevens er een saldo + een signature van... jeetje weet ik veel... een bank, de NS stond.

Geen roze scan paaltjes, geen falende NXP ictjes. Wellicht was het iets goedkoper geweest... misschien?

Kudos voor de mensen die dit geschreven en gedocumenteerd hebben. Het ziet er echt goed uit, en dat is naast al het negatieve nieuws ook wel eens de moeite waard om te noemen.

...

Wat nu wel een beetje jammer is, is dat ik nu een paspoort nodig heb om een tosti te gaan eten... vind ik persoonlijk wat ver gaan. Maar dat kan aan mij liggen. Ik had er geen moeite mee om mijn tosti zonder paspoort 1500mm van u vandaan op te eten.

Vergaat nu de wereld? Nee. Ik ga wel geen tosti's meer eten. Of ik maak ze zelf. Kan het erger. Ja: Stel je voor dat je hier tosti's moet eten:

Volgende: Het Gekkenhuis dat heet: De Energie Transitie 03-06 Het Gekkenhuis dat heet: De Energie Transitie
Volgende: De Totale Hoax die heet Energielabels 01-'21 De Totale Hoax die heet Energielabels

Reacties


Door Tweakers user OverSoft, donderdag 16 september 2021 10:20

Ten eerste:
Een rijbewijs of ID kaart is ook prima.

Ten tweede:
We zitten nog steeds midden in een pandemie. Dat het jou niet zint en dat je er geen zin meer in hebt, is jammer voor je. In Nederland doen we echt het absoluut minimale, want in vrijwel alle andere landen in de EU zijn mondkapjes binnen en 1.5m gewoon nog verplicht.

Ten derde:
Bijna alle landen om ons heen werken op ongeveer dezelfde manier, al maanden.
Daar is gebleken dat EN de vaccinatiegraad omhoog is gegaan EN het NUL invloed had op de omzet van de ondernemer.


Maar goed, ik snap dat bij dit soort posts feiten er niet toe doen. Sentiment is veel belangrijker en foto's posten van Noord-Korea of nazi Duitsland gaat er natuurlijk als pap in...

Door Tweakers user stuiterveer, donderdag 16 september 2021 10:43

Hoezeer ik ook problemen heb met de rol van IT in het geheel, ik vind je analogieën in deze blog behoorlijk denigrerend en zwaar negatief.

Ten eerste: de "rompslomp" van het krijgen van een QR-code (ja, wel jammer dat het per se een QR-code moet zijn, maar laten we eerlijk zijn: ook op een normaal stukje papier zal dezelfde info staan) is behoorlijk zwaar uitgedrukt. Ik wilde dus ook koste wat kost een papieren versie, maar zo moeilijk is dat niet.

Ten tweede: "vogelvrij"? Nee, nog altijd moet je normaal doen en niet jan en alleman gaan knuffelen of whatever. Dat je ingeënt bent wil niet zeggen dat je helemaal niemand meer kunt besmetten. Ik ben gevaccineerd en ik draag nog altijd een mondkapje in winkels omdat ik me dit goed besef.

Ten derde: "geen tosti want je bent stout geweest"? Niet vaccineren staat niet gelijk aan stout zijn (hoezeer bepaalde groeperingen ook graag in de slachtofferrol springen). Daarnaast gaat het niet om "een tosti", maar om het verblijven in een ruimte waar je niet redelijkerwijs kunt verwachten dat mensen op afstand blijven (vooral niet nu de 1,5m afstand niet meer nodig is, yaaaaay...) waardoor er nog altijd besmettingsgevaar kan optreden met een risicofactor die hoger ligt dan wanneer je normaal op straat rond loopt.

Ik vind dit jammer. Ik snap je frustratie, en ik ben het met sommige van deze frustraties eens. Maar dit is niet de manier om je punten kracht bij te zetten.

Door Tweakers user Infant, donderdag 16 september 2021 11:36

Ik had wellicht wat meer in de technische details van de QR code in moeten gaan.

Het stukje papier bevat iets meer info dan de QR code op je scherm: namelijk dat de papieren QR code een langere geldigheidsduur heeft. Die op je scherm wordt elke paar minuten opnieuw gegenereerd. Theoretisch gezien is qua gegevens bescherming de QR code op het scherm beter.

De "Geen tosti want je bent stout geweest." Staat achter wat er gebeurt als het check scherm grijs wordt. Dan heb jij de test QR code getoond, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik wou vooral benadrukken dat we een zeer technisch compleet systeem hebben weten uit te rollen, in een zeer korte tijd waar met zeer veel privacy aspecten rekening is gehouden.

De verdere details van hoe wij zo'n QR code systeem invoeren en gebruiken, staan daar op zich los van.
De meeste eigenaren van een cafe/restaurant zijn er ook niet ondersteboven van.

Door Tweakers user kelwin123, donderdag 16 september 2021 11:49

@Oversoft

Pandemie..pardon? Welke pandemie?????

Het is mooi geweest. Een overgroot deel van de bevolking is gevaccineerd!

--

Het zal me een worst wezen wat anderen doen. Maar ik sta liever aan de goede kant van de geschiedenis en ik doe gewoon weer ''normaal''.

[Reactie gewijzigd op donderdag 16 september 2021 11:51]


Door Tweakers user onok, donderdag 16 september 2021 11:52

Bij de zin Wuhan griep gingen de Wappie alert bellen al rinkelen. :P

Ik snap echt WERKELIJK WAAR niet waarom sommige mensen zo moeilijk doen over die corona check app. Het is ZOOO weinig moeite. Je genereert die code (4 klikjes op je telefoon) en klaar is kees. Ik snap het gewoon echt niet....

Ik snap dat het vervelend is voor mensen die niet gevaccineerd kunnen worden om medische redenen. Dat is de ENIGE groep waar ik een beetje medelijden mee heb. Die moeten inderdaad elke keer als ze een tosti willen eten een test doen. Ik hoop voor deze groep dat de vaccinweigeraars snel overstag gaan, zodat ook deze laatste maatregel de prullenbak in kan.

Door Tweakers user Infant, donderdag 16 september 2021 11:58

Als ITer is het makkelijk. Zeker. Maar ga nu eens met je Oma van 80 een broodje halen en leg dan elke stap, met wat er op de achtergrond gebeurt uit. ;)

Door Tweakers user OverSoft, donderdag 16 september 2021 13:13

kelwin123 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:49:
@Oversoft

Pandemie..pardon? Welke pandemie?????
Lekker je kop in het zand steken... Ongelofelijk dat dit niveau ook op Tweakers.net komt...
Het is mooi geweest. Een overgroot deel van de bevolking is gevaccineerd!
Precies, het grootste gedeelte kan dan ook gewoon zonder problemen een "tostie halen".

De mensen die niet gevaccineerd zijn, omdat ze teveel op Facebook zitten zijn potentiële broeihaarden voor nieuwe varianten waarop de vaccins minder of niet meer werken... Dit is een prima manier om dat voor een flink stuk tegen te gaan.

Door Tweakers user Vizzie, donderdag 16 september 2021 14:38

kelwin123 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:49:
@Oversoft

Het zal me een worst wezen wat anderen doen. Maar ik sta liever aan de goede kant van de geschiedenis en ik doe gewoon weer ''normaal''.
Hoeveel mensen die dachten aan de goede kant van de geschiedenis te staan bleken achteraf (zoals wij er nu naar kijken) toch verkeerd te staan?

Door Tweakers user kelwin123, donderdag 16 september 2021 15:07

@oversoft

''Dit is een prima manier om dat voor een flink stuk tegen te gaan.''

Fascistische manieren zijn nooit goed te praten. Ik wil niks goedpraten maar mensen moeten niet piepen dat ze publiekelijk worden kaal geschoren en worden vernederd als ze deze medische apartheid steunen, dat kun je namelijk gewoon verwachten! Te bizar voor worden dat dit gebeurt in een progressief land als Nederland!

Hier wordt gewoon weer normaal gedaan. geknuffeld, gezoend etc. Winkels hebben hier geen looprichtingen meer etc. Gelukkig maar!

Mvg,

Iemand die gevaccineerd is.

[Reactie gewijzigd op donderdag 16 september 2021 15:25]


Door Tweakers user OverSoft, donderdag 16 september 2021 15:36

@kelwin123

Misschien moet je eens opzoeken wat fascistisch betekent.
Maar goed, als ik af ga op de rest van je "discussies" en "argumenten" op Tweakers, dan zie ik ook wel dat het totaal geen nut heeft om met je in discussie te gaan.

You can't fix stupid.

Door Tweakers user kelwin123, donderdag 16 september 2021 15:39

Mij best, vooral in je angstbubbel blijven dan maar. Laat het slimme volk maar in vrijheid leven.

Door Tweakers user OverSoft, donderdag 16 september 2021 15:42

Hahaha, hij noemt zichzelf nog slim ook.

En ik ben net 3.5 weken zonder enige restricties door NL en Europa op vakantie gegaan... Geen idee wat je nog meer aan "vrijheid" mist...

Door Tweakers user Puc van S., donderdag 16 september 2021 15:45

Infant schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:36:

De meeste eigenaren van een cafe/restaurant zijn er ook niet ondersteboven van.
Ach, de meeste eigenaren van de horeca zijn ook zo hypocriet als wat, zolang het hun maar geen (hypothetisch) geld kost.

Neem: https://www.gelderlander....jzen-te-scannen~a99f53b1/

Nu vind die het teveel werk/tijd (geld) om zijn werknemers (die overigens gruwelijk slecht behandeld werden dat hij nu geen personeel meer kan krijgen) op te leiden om een QR code te scannen.

Een half jaar geleden stond hij vooraan om te eisen dat de horeaca weer 100% open mocht als klanten voordat ze naar binnen gingen bij hem een sneltest kochten en uitvoerden.

Door Tweakers user kelwin123, donderdag 16 september 2021 15:50

@Oversoft

Ja, slim ja. En vooral nuchter. Ik heb geen zin dat Nederland naar het lage Australië-niveau zakt, waar het hele land in lockdown gaat voor 1 besmetting.

Nogmaals; ik sta liever aan de goede kant van de geschiedenis.

Door Tweakers user OverSoft, donderdag 16 september 2021 15:55

Ja ja, dat maken we al op uit al je andere discussies op Tweakers.
Geen elektrische auto's, dat doe je wel op de kermis.
Geen corona pas, want fascisme (?).
De kloof tussen arm en rijk is geen probleem, dat is iets voor jaloerse mensen.

Nee, we zien je absoluut aan de "goede kant van de geschiedenis staan". |:(

Door Tweakers user kelwin123, donderdag 16 september 2021 15:59

@OverSoft,

Ja. Helemaal mee eens.

Kloof tussen arm en rijk een probleem?
Dan moet je maar harder/slimmer werken. Nivellering is een probleem, geen oplossing.


Maar dat zijn totaal andere discussies :)

[Reactie gewijzigd op donderdag 16 september 2021 16:03]


Door Tweakers user Skyrunner, donderdag 16 september 2021 16:10

Ik ben gestopt met lezen na jouw polariserende "Wuhan griep" uitspraak.

Het is kwetsend, onnodig en geeft direct aan hoe jij in de pandemie staat.

Door Tweakers user pagani, donderdag 16 september 2021 18:20

Echt tenenkrommend dat dit soort desinformatieve rommel op tweakblogs mag staan, het is Tweakers-onwaardig.

Door Tweakers user Sissors, donderdag 16 september 2021 18:23

Ik heb ook echt genoeg van een hoop van de maatregelen. Echter ik denk dan niet van fuck de gezondheidszorg. Als echter nou gewoon eens de pro-virus wappies die twee prikjes namen, dan kregen we weer meer ruimte en dan zouden we meer kunnen zonder de zorg te overbelasten.

En advies voor schrijver van deze blog. Dingen als DigiD zijn sowieso wel handig als je bijvoorbeeld belasting betaalt.

Door Tweakers user Tweakez, donderdag 16 september 2021 20:04

pagani schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:20:
Echt tenenkrommend dat dit soort desinformatieve rommel op tweakblogs mag staan, het is Tweakers-onwaardig.
Toch fijn dat je op een blog dit mag delen. Stoort het je? Dan lees je het niet toch? Want die moeite heb je in ieder geval al genomen :)

Door Tweakers user pedorus, donderdag 16 september 2021 23:44

OverSoft schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:20:
In Nederland doen we echt het absoluut minimale, want in vrijwel alle andere landen in de EU zijn mondkapjes binnen en 1.5m gewoon nog verplicht.
Dit is echt misinformatie. In Polen bijvoorbeeld kun je gewoon feesten tot in de ochtend op -1.5 cm afstand, zonder QR-code of mondkapje, en gaat het prima. Het is zelfs 1 van slechts 3 Europese landen met een groen reisadvies en je kunt er heen zonder grenscontrole. Denemarken, Zweden, UK, allemaal geen QR-code nodig voor tosti. In veel landen hangen wel bordjes met wel 2 meter afstand, mondkapjes e.d., maar staan mensen in werkelijkheid gewoon bovenop elkaar zonder kapjes

Het voorstel is dus discriminatie op grond van andere status volgens grondwet art. 1, zonder echte noodzaak. Dat het vaccinaties bevordert is maar zeer de vraag, het bevorderd verdeeldheid. Volgens dit onderzoek zorgt het voor minder vaccinatiebereidheid en de UK voert toch geen QR-codes in.
Maar goed, ik snap dat bij dit soort posts feiten er niet toe doen.
Dat is inderdaad zeker zo, feiten doen er niet toe. Kosten-baten analyses ook niet. Het monster dat gevoed wordt wel. Dezelfde massavorming die aan de grond van vele oorlogen staat begint met het opdelen in groepen en mensen die het veel beter weten dan anderen wat goed is voor die anderen. Er is ook geen reden bekend waarom iemand die al corona heeft gehad zich alsnog zou moeten vaccineren.
onok schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:52:
Ik snap echt WERKELIJK WAAR niet waarom sommige mensen zo moeilijk doen over die corona check app. Het is ZOOO weinig moeite. Je genereert die code (4 klikjes op je telefoon) en klaar is kees. Ik snap het gewoon echt niet....
Lastig te bevatten dat je je zodanig niet in de ander kan verplaatsen. Dat komt waarschijnlijk omdat je een niet erg diverse kennissenkring hebt. Laat me raden, geen ongevaccineerden, geen stemmers op 1 van de vele uitgesloten partijen (PVV, SP, FVD+afsplitsingen). Wat is ook het probleem? Een gelovige kan toch gewoon een ander geloof aannemen? En een vegetariër, moet dat nu perse tijdens het eten? Waarom kan ik niet gewoon kiezen voor de ander en wat boeien mensenrechten van de ander eigenlijk? :+

Het hele idee van de uitsluiting van een groep is fout, en bij terrassen kun je ook niet spreken van besmettingsgevaar. Het is een zondebok gebruiken, pas bij 200% vaccinatiegraad zal de massavorming stoppen.
Vizzie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:38:
Hoeveel mensen die dachten aan de goede kant van de geschiedenis te staan bleken achteraf (zoals wij er nu naar kijken) toch verkeerd te staan?
Stalin bijvoorbeeld was ook iemand die juist erg volgens de normen werkte, echter de normen waren helemaal fout. Je kunt het zien aan of jouw groep de dominante groep is en een andere groep mensen in de minderheid zijn mening opdringt of niet. De mensen die we nu als echt fout zien waren vrijwel altijd lid van de dominante groep, volgden de massavorming, en dachten echt dat ze zelf goed bezig waren. Stalin wordt nog altijd geëerd in het Stalinmuseum trouwens.
pagani schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:20:
Echt tenenkrommend dat dit soort desinformatieve rommel op tweakblogs mag staan, het is Tweakers-onwaardig.
Tenenkrommend en komisch zijn reacties over desinformatie die niets kunnen pinpointen. Het toont de hele lege handen aan van de mensen die willen discrimineren. :p

Door Tweakers user TIGER79, vrijdag 17 september 2021 08:54

kelwin123 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:49:
@Oversoft

Pandemie..pardon? Welke pandemie?????

Het is mooi geweest. Een overgroot deel van de bevolking is gevaccineerd
Na ruim anderhalf jaar dacht ik dat iedereen die dat woord in de mond nam ondertussen wel wist wat het betekend, maar hierbij even ter info, immers beter laat dan nooit : een pandemie is niet beperkt tot je eigen land. Het is namelijk een mondiale (wereldomvattende) gebeurtenis.
Heel fijn dat we in onze ienie-mini kikkerlandje bijna allemaal gevaccineerd zijn, dit geldt voor de benelux in mindere mate en voor de gehele EU nog minder. Ik laat de echt grote landen (India en dergelijke) die daadwerkelijke invloed kunnen hebben zelfs nog even buiten beschouwing.
Zo'n pandemie die blijft in leven door mutaties, die vinden bij mensen plaats. Gewoon een willekeurige persoon op deze wereldbol (dus niet enkel nederland) die het virus draagt en waarbij een clone-actie van de rna net anders verloopt. Zeg maar een corrupte copy ;) Dat kan in India/Afrika gebeuren, met miljarden mogelijke dragers, maar ook hier bij je eigen oma of iemand die zich niet wilt laten inenten. Eerlijk is eerlijk, ook als je wel bent ingeënt en je bent drager is dit een mogelijkheid.
Dus denken van, fijn hier in Nederland zijn we (grotendeels) ingeënt dus de pandemie is voorbij is gebrek hebben aan het groter plaatje zien. De pandemie is namelijk pas voorbij als alle landen op een niveau zitten waarbij het virus daadwerkelijk wordt geneutraliseerd.

Door Tweakers user SinergyX, vrijdag 17 september 2021 09:40

Vergaat nu de wereld? Nee. Ik ga wel geen tosti's meer eten.

Prima, blijf je lekker thuis zitten, veilig weg van de maatschappij. Jij geen last van deze 'onzinpandemie', en wij geen last van jou 'onzin'. Opgelost zeg ik.

Door Tweakers user temp00, vrijdag 17 september 2021 10:03

Ja of je gaat een wappie blog schrijven op Tweakers als je honger hebt. Ook erg veel moeite. Stop nou toch eens met zeuren, zo erg is het allemaal niet.

Door Tweakers user Hann1BaL, vrijdag 17 september 2021 10:46

Wuhan griep? <- met deze opmerking diskwalificeer je jezelf direct. Dan blijk je dus al niet goed op de hoogte.

Je had het net zo goed de Chinese builenpest kunnen noemen, want dat is net zo accuraat.
Influenza virus is geen SARS-COVID virus.

Het is een tijdelijk oplossing om meer mogelijkheden te geven dan alle deuren gesloten te houden. Maak thuis lekker je eigen tosti en je hebt het probleem niet. Ondertussen laat ik snel mijn rijbewijs even zien en geniet ik van een tosti op het terras. Winst voor allebei toch?


Door Tweakers user d5stick, vrijdag 17 september 2021 10:52

temp00 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:03:
Ja of je gaat een wappie blog schrijven op Tweakers als je honger hebt. Ook erg veel moeite. Stop nou toch eens met zeuren, zo erg is het allemaal niet.
Klopt het is allemaal zo erg niet, dus waarom vast houden aan deze pasjes als je ziet dat meerdere landen hier juist vanaf stappen en terug naar het "normaal" gaan?
Meerdere voorbeelden zijn hierboven al aangehaald van landen waar ze deze onzin niet accepteren.

En nee het is niet normaal om je te moeten legitimeren om iets te gaan eten. Dat er mensen zijn die zoiets willen normaliseren en het goed praten is al erg genoeg.

Gelukkig is het allemaal maar voor 2 weken to flatten the curve.

Ik ben overigens gevaccineerd maar ik weiger mee te werken aan deze farce.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 17 september 2021 10:55]


Door Tweakers user Hann1BaL, vrijdag 17 september 2021 11:11

d5stick schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:52:
[...]


Ik ben overigens gevaccineerd maar ik weiger mee te werken aan deze farce.
Scoor een tosti apparaat en je zit helemaal gescheten.
Je hoeft niet naar een restaurant toe.

Je moet tijdelijk een ID laten zien.

Als je tussen de 18 en 25 bent moet je ook je ID laten zien als je een biertje koopt in de supermarkt. Is dat ook een belemmering van de vrijheid?

Grote uitdaging met een dergelijke pandemie dat zaken lastig blijven om te voorspellen en dat je keuzes moet maken VOORDAT er iets gebeurd is. Achteraf ben je altijd te laat.

Ja er zijn landen die niet deze route volgen, maar er zijn nog meer landen die het wel doen. Waarom alleen naar de landen kijken die geen check invoeren?

Gedurende de gehele pandemie zijn er door landen verschillende keuzes gemaakt en dat levert vooral achteraf vergelijkingsmateriaal op.
Paar voorbeelden:
UK deed niet aan lockdown en die hebben dat toen geweten. De situatie was daar niet goed, dus gelukkig had NL de keuze iets eerder gemaakt.
UK had sneller vaccins gekocht en konden eerder vaccineren. Dat had de EU ook moeten doen.

Even 2 voorbeelden van verschillen, die soms desastreus en soms goed uitpakken. Het is echter makkelijk om altijd, indien je het niet eens bent met een maatregel, even random een paar landen bij te halen die ook dat pad volgen. Je moet jezelf wel afvragen of het niet een betere afweging voor jezelf is om ook te kijjken naar landen die wel doen wat NL wil doen?

Door Tweakers user mux, vrijdag 17 september 2021 11:27

Maar nu heb ik nog steeds geen burger. Waar is m'n hamburger? Ik had helemaal geen tosti besteld!

Door Tweakers user d5stick, vrijdag 17 september 2021 11:35

Hann1BaL schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:11:
[...]


Scoor een tosti apparaat en je zit helemaal gescheten.
Je hoeft niet naar een restaurant toe.
Dit is wat je eigenlijk zegt maar het niet met die woorden doet:
Klopt, je hoeft niet sociaal te zijn en je hebt buiten niets te zoeken.
Of je zet je principes op zij of succes met je depressie kluizenaar.


Je moet tijdelijk een ID laten zien.
"Tijdelijk" Zoals 2 weeks to flatten te curve. Drogreden.
En waarom zou ik mijn ID en mijn medische status moeten laten zien om een broodje te eten?
Gaat niet gebeuren en velen met mij. Privé is privé en dat is grondwettelijk geregeld.


Als je tussen de 18 en 25 bent moet je ook je ID laten zien als je een biertje koopt in de supermarkt. Is dat ook een belemmering van de vrijheid?
Een controle op leeftijd is iets anders dan een controle op jouw medisch profiel. Dat is en blijft persoonlijk. Waarom zou ik een barman mijn medisch profiel laten zien wanneer dat bij alle andere instanties niet hoeft. Voor een probleem die er niet is aangezien de vaccinatie graad dermate hoog is en daarbij dat andere landen het ook los laten.


Grote uitdaging met een dergelijke pandemie dat zaken lastig blijven om te voorspellen en dat je keuzes moet maken VOORDAT er iets gebeurd is. Achteraf ben je altijd te laat.
Klopt maar toen waren er nog geen vaccinaties. Nu zitten we boven de 80% en verzet men de doelpalen om meer regels door te drukken.


Ja er zijn landen die niet deze route volgen, maar er zijn nog meer landen die het wel doen. Waarom alleen naar de landen kijken die geen check invoeren?
Die vraag kun je makkelijker omdraaien, waarom kijken naar landen die wel een check invoeren?
Blijkbaar kunnen andere het wel zonder fratsen, waarom toch vasthouden aan dit systeem?


Gedurende de gehele pandemie zijn er door landen verschillende keuzes gemaakt en dat levert vooral achteraf vergelijkingsmateriaal op.
Paar voorbeelden:
UK deed niet aan lockdown en die hebben dat toen geweten. De situatie was daar niet goed, dus gelukkig had NL de keuze iets eerder gemaakt.
UK had sneller vaccins gekocht en konden eerder vaccineren. Dat had de EU ook moeten doen.

Zie eerdere opmerking, nu zijn we gevaccinceerd.


Even 2 voorbeelden van verschillen, die soms desastreus en soms goed uitpakken. Het is echter makkelijk om altijd, indien je het niet eens bent met een maatregel, even random een paar landen bij te halen die ook dat pad volgen. Je moet jezelf wel afvragen of het niet een betere afweging voor jezelf is om ook te kijjken naar landen die wel doen wat NL wil doen?
Zie eerdere antwoorden want je valt al in herhaling. Waarom vast blijven houden aan wat Nederland doet en waarom dit goed is als andere landen dit loslaten en het net zo goed doen en zelfs beter?

Waar ik met mijn hoofd niet bij kan is dat deze maatregelen dermate ingrijpend zijn en er helaas genoeg mensen zijn die denken; "Ach het is maar voor even en stel je niet aan." De maatregelen duren nu al van Maart 2020, de opmerking het is maar voor even gaat allang niet meer op.

In Nederland alleen al zijn de cijfers van depressie en zelf doding door deze "opsluitingen en uitsluitingen" dermate hoog. Stellen deze mensen zich dan ook aan? Moeten ze maar thuis blijven omdat ze zich niet willen testen of iedere keer hun vaccinatie status willen laten zien?

Dit gaat verder dan: "Oh scan even een appie en dan ben je goed om te gaan of blijf lekker thuis." Dit gaat er alleen bij de sommige in hun beschemde bubbel niet in. Empathie is ver te zoeken.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 17 september 2021 11:42]


Door Tweakers user Hann1BaL, vrijdag 17 september 2021 12:07

d5stick schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:35:
[...]


Dit is wat je eigenlijk zegt maar het niet met die woorden doet:
Klopt, je hoeft niet sociaal te zijn en je hebt buiten niets te zoeken.
Of je zet je principes op zij of succes met je depressie kluizenaar.


Je moet tijdelijk een ID laten zien.
"Tijdelijk" Zoals 2 weeks to flatten te curve. Drogreden.
En waarom zou ik mijn ID en mijn medische status moeten laten zien om een broodje te eten?
Gaat niet gebeuren en velen met mij. Privé is privé en dat is grondwettelijk geregeld.


Als je tussen de 18 en 25 bent moet je ook je ID laten zien als je een biertje koopt in de supermarkt. Is dat ook een belemmering van de vrijheid?
Een controle op leeftijd is iets anders dan een controle op jouw medisch profiel. Dat is en blijft persoonlijk. Waarom zou ik een barman mijn medisch profiel laten zien wanneer dat bij alle andere instanties niet hoeft. Voor een probleem die er niet is aangezien de vaccinatie graad dermate hoog is en daarbij dat andere landen het ook los laten.


Grote uitdaging met een dergelijke pandemie dat zaken lastig blijven om te voorspellen en dat je keuzes moet maken VOORDAT er iets gebeurd is. Achteraf ben je altijd te laat.
Klopt maar toen waren er nog geen vaccinaties. Nu zitten we boven de 80% en verzet men de doelpalen om meer regels door te drukken.


Ja er zijn landen die niet deze route volgen, maar er zijn nog meer landen die het wel doen. Waarom alleen naar de landen kijken die geen check invoeren?
Die vraag kun je makkelijker omdraaien, waarom kijken naar landen die wel een check invoeren?
Blijkbaar kunnen andere het wel zonder fratsen, waarom toch vasthouden aan dit systeem?


Gedurende de gehele pandemie zijn er door landen verschillende keuzes gemaakt en dat levert vooral achteraf vergelijkingsmateriaal op.
Paar voorbeelden:
UK deed niet aan lockdown en die hebben dat toen geweten. De situatie was daar niet goed, dus gelukkig had NL de keuze iets eerder gemaakt.
UK had sneller vaccins gekocht en konden eerder vaccineren. Dat had de EU ook moeten doen.

Zie eerdere opmerking, nu zijn we gevaccinceerd.


Even 2 voorbeelden van verschillen, die soms desastreus en soms goed uitpakken. Het is echter makkelijk om altijd, indien je het niet eens bent met een maatregel, even random een paar landen bij te halen die ook dat pad volgen. Je moet jezelf wel afvragen of het niet een betere afweging voor jezelf is om ook te kijjken naar landen die wel doen wat NL wil doen?
Zie eerdere antwoorden want je valt al in herhaling. Waarom vast blijven houden aan wat Nederland doet en waarom dit goed is als andere landen dit loslaten en het net zo goed doen en zelfs beter?
Je snapt het niet, terwijl je mij beschuldigt van in herhaling vallen. Herhaling is dus niet de kracht van het onderwijs, zo lijkt :D.
je weet toch helemaal niet of die langer zonder de maatregelen het beter doen? Want het effect weten we pas later. Dus laten we wel zorgen dat de conclusies pas getrokken worden als de data beschikbaar is.
Dus gaat het niet om vraag omdraaien, want natuurlijk moet je je afvragen waarom andere landen niet voor dit systeem kiezen.

Het gaat erom dat je niet maar naar 1 kant van de medaille kijkt zoals jij doet, door alleen landen te staven die de regels niet invoeren. Om er een extreem voorbeeld bij te halen: Brazilie geloofde ook niet in de maatregelen. Moet ik gaan uitleggen dat dat geen heel goed idee bleek te zijn?
Of heb je fotos nodig van de begraafplaatsen die veel weg leken te hebben van massagraven?


Het is niet grondwettelijk vastgelegd dat deze controle niet mag. Het is namelijk niet zo dat je je volledig status deelt met een restaurant, maar alleen GROEN. De restauranthouder weet dus dat je aan de criteria voldoet, maar weet niet of je getest of gevaccineerd bent.

Waar ik mij in deze discussie vooral aan stoor is het selectief zijn van feiten.

Mijn conclusie is
Dat ik simpelweg niet weet of de maatregelen nodig zijn.
Dat voor de laatste 2 jaar laten zien dat wat voorzichtigheid geboden is, omdat bij gebrek aan voorzichtigheid het resultaat (tijdelijk) grote impact kan hebben, zoals impact op andere reguliere zorg.
Dat iedereen gewoon keuze heeft (als je echt zo depressief bent door thuiszitten, doe je gewoon even een testje, of beter nog: Laat je je vaccineren. Doen we al decennia lang om de maatschappij te beschermen en met doorslaggevend succes overigens.)
En dat het tijdelijk moet zijn..
De maatregelen zijn minder ingrijpend dan ze sinds maart 2020 zijn geweest. Afbouwende trend.

Empathie is er zeker, maar ik mis ook een beetje meewerkendheid. "Ik wil niet" alleen is niet genoeg. We zijn een samenleving waarin ik ook wel eens iets moet doen wat ik niet per se wil.[ Belastingbetalen voor mensen die zorg nodig hebben omdat ze maar stug zijn blijven roken. Hoort er wel gewoon bij en accepteer ik uit empathie, maar ik wil het niet.

Door Tweakers user Infant, vrijdag 17 september 2021 12:16

mux schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:27:
Maar nu heb ik nog steeds geen burger. Waar is m'n hamburger? Ik had helemaal geen tosti besteld!
De burgers zijn helaas op, want er zijn (in tegenstelling tot wat velen denken) niet genoeg gegevens voorbij gekomen en opgeslagen. We hebben alleen nog een paar tracking cookies, die u met een simpele druk op de knop kunt accepteren om verder te mogen.
Tweakez schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:04:
[...]
Toch fijn dat je op een blog dit mag delen. Stoort het je? Dan lees je het niet toch? Want die moeite heb je in ieder geval al genomen :)
Inderdaad, mooi toch.
You sir, have nailed it.
Skyrunner schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:10:
Ik ben gestopt met lezen na jouw polariserende "Wuhan griep" uitspraak.

Het is kwetsend, onnodig en geeft direct aan hoe jij in de pandemie staat.
Okee. Jammer. Je had ook bij de conclusie kunnen beginnen. Ik persoonlijk bedoel er niks discriminerends mee, net als dat ik ook niks rasistisch denk en bedoel bij zwarte piet en jodenkoeken.

Ik probeer (op een soms moeilijk leesbare en te doorgronden manier ) zoveel mogelijk feiten te benoemen, voordat we ze vergeten.

Weet je nog die keer dat je na 8 uur 's avonds geen bier mocht kopen en twee keer naar de super markt moest rijden?
pagani schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:20:
Echt tenenkrommend dat dit soort desinformatieve rommel op tweakblogs mag staan, het is Tweakers-onwaardig.
Kunt u alle des informatie aanwijzen, dan zal ik er naar kijken.

Door Tweakers user Jeroenneman, vrijdag 17 september 2021 12:33

Het verkorte stappenplan:

1. Je toont de QR-code op de smartphone die je toch al had.
2. Je laat je rijbewijs/ID-kaart zien.
3. Je eet je tosti.
4. Je lacht om de wappies die moeilijk staan te doen bij de serveerster van net 17.

Door Tweakers user Hann1BaL, vrijdag 17 september 2021 14:00

Ik probeer (op een soms moeilijk leesbare en te doorgronden manier ) zoveel mogelijk feiten te benoemen, voordat we ze vergeten.
Als dat zo is, had je het geen Wuhan-griep genoemd. Juist door je woordkeus laat je zien dat de feiten niet al te belangrijk zijn, bewust dan wel onbewust.

Door Tweakers user MaD_co, vrijdag 17 september 2021 14:50

Je maakt je druk om niks,
Als je na de 25e op een terras een tosti wil eten hoef je helemaal niks te laten zien.

https://www.nu.nl/coronav...ering-voor-terrassen.html

dus probleem opgelost.

Ik snap toch al niet dat mensen zo moeilijk doen om even hun QR-code te laten scannen, ik ben allang blij dat ik weer ergens heen kan.
En privacy argument van mensen is ook grote onzin, ze zien de 1e letter van je voor en achternaam en je geboortedatum. nou nou.
Door het aanklikken van bijvoorbeeld jou profiel weet ik al meer over je dan wanneer ik je QR-code zou scannen.

Daarentegen als mensen een (voor zichzelf?) goede reden hebben om zich niet te laten vaccineren vind ik het prima, eigen keuze. Maar loop dan niet achteraf te zeiken dat er voorzorgsmaatregelen worden getroffen waarvan zijzelf bijdragen aan de oorzaak daarvan.

Maar goed, dan krijgen we waarschijnlijk nu weer het geneuzel dat het discriminatie is dat de wappies maar buiten moeten zitten tussen de rokers, terwijl zij niet binnen mogen bij de gezonde niet-rokers.
Of ze gaan het nu voor elkaar krijgen dat er dankzij hun ook niet meer op het terras gerookt mag worden.

Door Tweakers user Gitano, vrijdag 17 september 2021 16:27

Wappie post.

Stoppen met zeiken, gewoon simpele regeltjes volgen voor je eigen en andere hun veiligheid.
Laat je vaccineren, maak qr code en je bent veilig en kunt je behoorlijk vrij bewegen weer.

Van de mensen die zich weigeren te vaccineren sterft vanzelf een groot deel uit.

Door Tweakers user Pietervs, vrijdag 17 september 2021 23:23

Je bent ingeënt, of je bent niet ingeënt tegen de Wuhan griep.
En hier is het verhaal klaar,

Domoren of aandachtstrekkers die zo graag hun domheid dan wel hufterigheid moeten etaleren door Covid te vergelijken met griep zijn gewoon af.

Door Tweakers user i-chat, zaterdag 18 september 2021 09:41

kelwin123 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:50:
@Oversoft

Ja, slim ja. En vooral nuchter. Ik heb geen zin dat Nederland naar het lage Australië-niveau zakt, waar het hele land in lockdown gaat voor 1 besmetting.

Nogmaals; ik sta liever aan de goede kant van de geschiedenis.
na deze opmerking ben ik toch wel ECHT benieuwd naar

- 1 wie jouw ouder zijn (leeftijd en beroep is wel voldoende),
- 2 waar je bent opgegroeid (regio)
- 3 waar je op school hebt gezeten
- 4 welke opleiding je hebt gedaan, en in welk jaar je bent afgestudeerd
- 5 of je tijdens je studie hebt gewerkt en welke cijfers je tijdens je studie haalde


Om je niet te vragen naar iets dat ik zelf ook niet zou durven doen.
- ik ben geboren in een klein dorpje in het glastuinbouw gebied van NL, mijn vader kweekte daar bloemen en we hadden het goed genoeg, maar mijn studie moest ik wél zelf betalen, en heb ik ivm met het vinden van werk nooit afgemaakt, dat waren allemaal MIJN keuzes en VERANTWOORDELIJKHEDEN ik heb een paar jaar in de IT gewerkt, ben mantelzorger geworden en ontdekte dat ik IT gewoon helemaal niet leuk vond (als beroep). Daarna ben ik rechten gaan studeren en heb een jaar psychologie gedaan, - als je naast een studie fulltime werkt dan is het halen van heel hoge cijfers (voor de meesten) praktisch uitgesloten.

Dat betekent dat je tegelijk een voor- en een nadeel hebt, ten opzichte van je rijke medestudenten. zij hebben hogere cijfers en dus meer kans op die stage of scollarship jij hebt meer ervaring in de algemene competenties van het 'werknemerschap'. Het probleem is dat in bepaalde kringen juist dat laatste vaak niet wordt gezien of dat er sprake is van een gunst aan een vriend of bekende van een invloedrijk familielid waardoor men in bepaalde (vaak rijkere) krijgen door de selectieprocedure rolt, heel vaak om dan vervolgens een gevoel van entitlement te ontwikkelen: en geloof me niets is zo toxic al entitlement in een bedrijfscultuur, sterker nog het is een vrij vaak voorkomende oorzaak waarom bedrijven op de fles gaan.

als jij roept dat dit alles een goed fundament biedt voor een samenleving waarin iedereen genoeg kansen (en motiven) krijgt om het beste uit zichzelf te halen dan heb je het gewoon volledig mis, als je dan roept dat niveleren een probleem is sla je de plank totaal mis,

A: hoe gelijker de middelen en kansen verdeeld zijn, hoe groter het speelveld aan deelnemers die potentieel beter zijn dan jij, dus hoe harder je moet werken om het beste uit jezelf te halen om te laten zien dat vooral jij die promotie of nieuwe baan verdient.

B: hoe meer mensen hun best (moeten) doen om iets te bereiken hoe beter het is voor de Nederlandse economie, het algehele kennisniveau, het investeringsklimaat en de welvaart an sich

Niveleren is geen last, maar een aanjager van de maatschappij.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 18 september 2021 09:47]


Door Tweakers user pedorus, zaterdag 18 september 2021 11:26

De argumenten om te discrimineren overtuigen me niet erg. Ik zie:
  • Stop met zeuren, ik wil discrimineren!
  • Blijf lekker thuis, en laat mij discrimineren.
  • Je gebruikt een informeel woordje, dus ik hoef niet te luisteren en blijf gewoon discrimineren (Spaanse griep, >10x dodelijker, is ook een foute term natuurlijk).
  • We discrimineren maar tijdelijk (net zoals dat coronamaatregelen maar tijdelijk zijn, slechts 37.5% van het leven van een 4-jarige).
  • Zeur niet over discriminatie en volg gewoon wat simpele regeltjes, zoals in het verleden de onbewezen avondklok, onbewezen mondkapjes of het opsluiten van gezonde kinderen ('quarantaine')
  • Mensen die niet vaccineren sterven, daarom discrimineren we (mensen die dat wel doen ook, onder de 40 vrijwel geen doden MET corona)
  • Laat je vaccineren en maak een QR-code. Dit werkt niet als je zelf gevaccineerd bent en op stap gaat met een kennis (Doutzen Kroes?) die corona gehad heeft en daarmee beter beschermd is dan met het vaccin, maar gewoon gediscrimineerd wordt.
Volg ook de wetenschap:
Prof van Harvard:
It is an article of faith contrary to scientific evidence that recovery from COVID does not provide long lasting immunity. Hence, if you have had COVID and do not want to abide by vaccine mandates, you can claim a religious exception for not belonging to the Covidian church.
Prof van Stanford:
People who have had COVID already have significantly more protection from the virus than people who’ve been vaccinated. The justification for vaccine passports becomes not just wrong but absurd in light of these new revelations. -
@feeonline
In oa Israël en Florida ligt meer dan de helft van het ziekenhuis vol met gevaccineerden, dus met 600% vaccinatiegraad gaan we er wel komen hoor. :p Het meestgebruikte argument voor iedere discriminatie is trouwens dat mensen er zelf geen last van hebben, best treurig.

Door Tweakers user Frozen, zaterdag 18 september 2021 13:53

Jeroenneman schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:33:
Het verkorte stappenplan:

1. Je toont de QR-code op de smartphone die je toch al had.
2. Je laat je rijbewijs/ID-kaart zien.
3. Je eet je tosti.
4. Je lacht om de wappies die moeilijk staan te doen bij de serveerster van net 17.
Dit, hahahaha.
Het enige wat ik denk is: Yes, geen wappies om me heen. Dan kan ik veiliger mijn tosti eten.

Door Tweakers user Hann1BaL, dinsdag 21 september 2021 11:35

pedorus schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:26:
De argumenten om te discrimineren overtuigen me niet erg. Ik zie:
  • Stop met zeuren, ik wil discrimineren!
  • Blijf lekker thuis, en laat mij discrimineren.
  • Je gebruikt een informeel woordje, dus ik hoef niet te luisteren en blijf gewoon discrimineren (Spaanse griep, >10x dodelijker, is ook een foute term natuurlijk).
  • We discrimineren maar tijdelijk (net zoals dat coronamaatregelen maar tijdelijk zijn, slechts 37.5% van het leven van een 4-jarige).
  • Zeur niet over discriminatie en volg gewoon wat simpele regeltjes, zoals in het verleden de onbewezen avondklok, onbewezen mondkapjes of het opsluiten van gezonde kinderen ('quarantaine')
  • Mensen die niet vaccineren sterven, daarom discrimineren we (mensen die dat wel doen ook, onder de 40 vrijwel geen doden MET corona)
  • Laat je vaccineren en maak een QR-code. Dit werkt niet als je zelf gevaccineerd bent en op stap gaat met een kennis (Doutzen Kroes?) die corona gehad heeft en daarmee beter beschermd is dan met het vaccin, maar gewoon gediscrimineerd wordt.
Dat is wel jouw probleem. Hoe jij "het ziet"
Ik zie vooral dat iedereen dezelfde keuze heeft:
Iedereen mag naar een restaurant
Iedereen mag kiezen voor een vaccin
Iedereen mag kiezen om geen vaccin te nemen en even een testje te doen
Dus volgens mij is er geen discriminatie.

Het effect op lange(re) termijn is een ander discussiepunt, maar kies je punt:
1. Gaat het om discriminatie? (want dat is het niet)
2. Of gaat het om dat het niet nuttig is?

Het probleem met deze discussie, en niet alleen bij jou, is dat iedereen maar random punten uit de lucht plukt om een punt te maken. Als wilde puppy's die in het rond springen en rennen.


Leuke statistiek van Florida en Israel, maar voordat je dat even voor gesneden koekt aanneemt, zul je eerst moeten onderzoeken wat dat betekent.
1. In Israel is de vaccinatiegraad erg hoog, dus meer dan de helft laat zien dat je dus ongevaccineerd nog steeds vele malen meer kans maakt op een ziekenhuisverblijf. Ook zegt percentage natuurlijk niets over de ziekenhuisbezetting. Dus dat aangehaalde feit kan zomaar betekenen dat vaccineren dus een uitermate goed idee blijkt te zien (spoiler alert: Vaccineren is een goed idee.)
2. Florida heeft een niet zo heel gezonde samenstelling van samenleving waar een vaccin ook niet tegen kan beschermen.

En dit is maar even een paar puntjes, maar het argument is vooral: Je kunt statistiek uit andere landen niet zomaar plakken op Nederland zonder verdere analyse.

Ik vind je quotes van twitter wel interessant, maar de eerste vraag is: Wat zeggen de collega's elders? Het vinden van individuele meningen is goed, maar als mijn huis in brand staat en er komen 100 brandweerlieden en ik kan er 2 quoten die zeggen: "niet blussen, slecht idee" maar 98 zeggen " meteen gaan blussen" dan weet ik wat ik het beste kan gaan doen.
Ik wil dus niet zeggen dat je quotes die 2 van de 100 zijn, maar vooral dat ik vooral wil horen wat de consensus van experts zoals die 2 is, voordat ik conclusies trek.

Door Tweakers user barkeeper30, dinsdag 21 september 2021 14:27

Ben ik de enige die echt mega getriggerd wordt door het taalgebruik van het artikel?

Door Tweakers user pedorus, dinsdag 21 september 2021 22:19

Vast niet, maar het gaat dan ook vaker over vorm dan over inhoud.. Als er geen inhoudelijke argumenten zijn, dan gebeurd dat ook vaak automatisch.
Hann1BaL schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:35:
Dat is wel jouw probleem. Hoe jij "het ziet"
Ik zie het als een oplossing om discriminatie als discriminatie te blijven zien, ook als het "goed bedoeld" is.
Iedereen mag kiezen om geen vaccin te nemen en even een testje te doen
Jantje heeft 181 dagen geleden een corona-infectie doorgemaakt. Pietje is 181 dagen geleden volledig gevaccineerd. Beide feiten zijn geregistreerd door de overheid. Ze willen samen naar een openluchtmuseum. Jantje heeft betere immuniteit dan Pietje. Toch moet Jantje een half uur tijd besteden (werk+reiskosten) om zich te laten testen en Pietje niet. Hoezo is dat geen discriminatie? Waarom is dit een terecht onderscheid in de behandeling van Jantje?
1. Gaat het om discriminatie? (want dat is het niet)
Oneens met die conclusie, geen idee waarom je die trekt. Zelfs als het acceptabele discriminatie is, dan blijft het discriminatie. En zelfs als er geen vaccin bestond, en herstelden meer rechten krijgen dan mensen die het nog niet gehad hebben, dan nog noemen we dat historisch gezien discriminatie. Gele koorts is hiervan een voorbeeld, waarbij immunological discrimination gebruikt is in het verleden. Immunologische discriminatie heeft een hele donkere geschiedenis (in Nederland zeker ook bij vlektyfus). Ook bij de VN wordt een vaccinatiebewijs vragen gewoon discriminatie genoemd (en is het niet doorgegaan):
He described it as “a clearly discriminatory measure”, adding that preventing delegates to access the hall was a “clear violation of the UN charter”.
2. Of gaat het om dat het niet nuttig is?
Dat gaat enigszins hand in hand, als het wel nuttig is, dan zou het een ongelijk geval of terecht onderscheid kunnen opleveren. Maar het gekke is dat het nut niet erg aannemelijk is gemaakt. Ik snap niet waarom ik mij als gevaccineerde zorgen zou moeten maken over het meegaan van een ongevaccineerde. Volgens een Duitse topviroloog zou dat zelfs juist een gewenste natuurlijke booster kunnen opleveren, prima.

Zelfs Maarten Keulemans van de Volkskrant, die normaal vrij overheidsgezind is, kon geen goede wetenschappelijke verklaring vinden voor de coronapas. De hoofd-modelleur van het RIVM kan het effect van de coronapas ook niet meenemen in het model, omdat dit effect niet goed in te schatten is.

Als ik zelf met 1 van de maar liefst 2.6 miljoen ongevaccineerden (13+) op stap ga, dan gaan we gewoon niet naar een gelegenheid waar we niet welkom zijn. Ik ga niet opsplitsen als 1 persoon van de groep wordt gediscrimineerd. Ik snap niet hoe er dan besmettingen worden voorkomen.. Misschien clusteren de 2.6 miljoen juist ook, waardoor het effect juist ongunstiger kan zijn.
Je kunt statistiek uit andere landen niet zomaar plakken op Nederland zonder verdere analyse.
Dat klopt, echter het was mooier geweest als er een voorbeeld was waar vaccinatie daadwerkelijk een silver bullet was. Helaas, er zijn voorlopig alleen maar tegenvoorbeelden. Voor medicatie als silver bullet zijn er wel mooie voorbeelden, Uttar Pradesh bijvoorbeeld.
Ik wil dus niet zeggen dat je quotes die 2 van de 100 zijn, maar vooral dat ik vooral wil horen wat de consensus van experts zoals die 2 is, voordat ik conclusies trek.
Het gaat in de wetenschap om de argumentatie. Ik ga liever met Einstein mee dan met de meerderheid van consensuswetenschappers die het met hem oneens was. :p Het lijkt er trouwens op dat er geen andere wetenschappelijke consensus is, aangezien Maarten Keulemans die niet kon vinden.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 21 september 2021 22:21]


Door Tweakers user xFeverr, vrijdag 24 september 2021 11:45

Eigenlijk moet ik het niet doen, maar...

Wat is discriminatie?
Discriminatie is het ongelijk behandelen en achterstellen van mensen op basis van kenmerken die er niet toe doen in een situatie.

Helaas is de situatie nu zo dat het kenmerk of je corona-safe bent er nu wel toe doet. Dus het is geen discriminatie. Lees anders even deze website over discriminatie door. Stop niet bij de eerste de beste zin die je past, maar lees het echt even goed door. Kijk ook eens op de site van de rijksoverheid: Wat is discriminatie? Doorlezen tot de laatste regel!

Oh en: het leven in vrijheid betekend niet dat je alles maar moet kunnen doen zonder consequentie. Dat is een denkfout. Je wil niet vaccineren? Dat mag. De consequentie is dus dat je moet gaan testen.

Zo verplicht bijvoorbeeld ook niemand je om een rijbewijs te gaan halen, maar de consequentie is dan wel dat je lekker met de bus mag. En er zijn ook gewoon dingen die niet mogen, zoals diefstal en moord. Hoe vrij de samenleving ook is.

Ga een prikkie halen, kun je gewoon een tosti eten. In de tijd dat je dit stuk geschreven had, kon je je oma mooi uitleggen welk nummer ze moest bellen voor een QR-code op papier. Of weet ze ook al niet hoe een telefoon werkt?

Door Tweakers user pedorus, vrijdag 24 september 2021 21:46

Leuk definitiespelletje, maar waarom mag Jantje niet spontaan naar het openluchttheater? Jantje heeft 181 dagen geleden een corona-infectie doorgemaakt en is veel corona-safer dan iemand die dat niet heeft doorgemaakt en alleen gevaccineerd is. Volgens mij is dat omdat Jantje gediscrimineerd wordt.. Vanwege zijn geloofsovertuiging ook nog, om met die professor van Harvard te spreken, hij behoort niet tot de covidiaanse kerk.

Die vage website heeft een gekke definitie waar je van alles mee kan goedpraten. Je maakt een AI voor fraudedetectie, nationaliteit blijkt een belangrijke indicatie, kennelijk doet het ertoe, dus geen discriminatie? Lijkt me niet:
Discriminatie is mensen anders behandelen, achterstellen of uitsluiten op basis van (persoonlijke) kenmerken.
Vaccinatiestatus is gecorreleerd met godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid en ras welke expliciet in artikel 1 van de grondwet staan. Volgens BLM is een vaccinatiepaspoort zelfs racisme. En dat is wellicht nog waar ook als expres jonge, reeds genezen zwarte mensen op deze manier geweerd worden.

"Ga een prikkie halen" zeggen tegen iemand die zelf reeds gevaccineerd is werkt niet. En oma heeft ook gewoon een smartphone en met wat hulp een QR-code. Echter, discriminatie gaat daar niet van weg. Het monster van de massavorming wordt alleen maar meer gevoed met avondklokken, stoffen mondkapjes, schoolsluitingen, opsluiten van gezonde kinderen (quarantaine) en vaccinatiepaspoorten. Kijk je naar Urk, Zweden, Florida of Uttar Pradesh dan zie je hoe het beter kan. Maar er zit een monster in de weg om het te kunnen zien. Die zo'n 3.8 miljoen niet-volledig-gevaccineerde 12+-ers zijn niet het grootste probleem, het zelfgeschapen monster is het grootste probleem dat een oplossing in de weg staat :p

Door Tweakers user densoN, dinsdag 28 september 2021 07:52

Infant schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:58:
[...]

Als ITer is het makkelijk. Zeker. Maar ga nu eens met je Oma van 80 een broodje halen en leg dan elke stap, met wat er op de achtergrond gebeurt uit. ;)
Hoe relevant is kennis over de werking van de techniek achter een proces voor je oma? Ik hoef ook niet te begrijpen welke afwegingen een arts maakt wanneer wordt besloten om al dan niet te opereren. Je vaart op een weloverwogen beslissing van een expert en hoopt op de beste uitkomst. Elke operatie brengt namelijk risico's met zich mee, niet laten opereren eveneens.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 28 september 2021 07:53]


Door Tweakers user Remag22, zaterdag 9 oktober 2021 11:35

"Wuhan griep" Dan is Ebola zeker de "Congo griep" ,gisteren helaas weer uitgebroken. :'(

Reageren is niet meer mogelijk